Významné obdobia počas roka, ktoré predstavujú ideálnu príležitosť na zvýšenie tržieb a prilákanie nových zákazníkov. 10 min čítania

Počas roka zažíva retail niekoľko „návalových“ období, na ktorých môže každý správny obchodník, či už v online alebo kamennej predajni, trhnúť rekordné tržby. Nie každý však dokáže premeniť nákupychtivé davy ľudí na svojich zákazníkov. Viete, o ktorých eventoch alebo obdobiach v roku je reč? V Luxxo sme si vyhrnuli rukávy a spísali sme vám ich pekne po poriadku, od začiatku roka. Dokonca aj s bonusom navyše! V závere článku nájdete tipy, ako vytiahnuť z shopping peak eventov čo najvyššie čísla.

Ktoré sú TOP nákupné príležitosti v retaile?

Zväčša ide o sviatky alebo obdobia v roku, pred ktorými prirodzene cítime, že je nám v uličkách medzi regálmi akosi tesno. Nielen v potravinách. Zákazníci sa zásobujú spotrebným tovarom naprieč celým spektrom. Alebo vsádzajú na poukazy. Ak je vašim core biznisom produkt alebo služba určená pre koncového zákazníka, toto sú nákupné sviatky počas celého roka, kedy môžete dosiahnuť rekordné predaje.

  1. Sezónne zľavy Letná, zimná sezóna aj prechodné ročné obdobia majú svoje top produkty a služby, ktoré sú naviazané napríklad výhradne na počasie. V lete sú na koni predajcovia klimatizácií a majitelia kúpalísk, v zime si zase na svoje prídu inštruktori lyžovania a e-shopy s vianočnými dekoráciami. Ak predávate spotrebný tovar, oblečenie a obuv alebo potraviny, je sezonalita hlavná linia, na základe ktorej by ste mali vyberať produkty do kampaní a výkladných regálov. Koľko trvajú sezónne zľavy? Hoci sa opakujú každoročne, veľa závisí od aktuálneho počasia. Klíma sa však rok čo rok mení, aby vás nezastihlo náhle leto, jar, jeseň či zima nepripravených, kalkulujte s najskorším možným termínom.
  2. Novoročné výpredaje Veľmi očakávaný nákupný trend, ktorý sa usadil aj v našich končinách, sú výpredaje na začiatku roka. Ak viete, že máte tovar, ktorý potrebujete dostať zo skladu a vymeniť ho za nový, práve v tomto období je vysoká pravdepodobnosť, že sa ho zbavíte. Ľudia si dokonca na novoročné výpredaje zvykli natoľko, že svojich rodinných príslušníkov obdarúvajú darčekovými poukážkami do obľúbených obchodov, aby si v novoročnom výpredaji mohli kúpiť to, čo chcú, dokonca za zvýhodnenú cenu. Kedy je novoročný výpredaj? Začiatkom kalendárneho roka, obvykle v mesiaci január, trvanie je individuálne.
  3. Valentín – sviatok zamilovaných Valentín sa síce točí okolo jedného dňa, no svoj tovar alebo služby súvisiace s témou lásky môžete komunikovať na svojich potenciálnych zákazníkov už niekoľko týždňov predtým. A keďže trend darčekov v podobe klasického valentínskeho klišé upadá prachom, odporúčame poriadne sa zamyslieť nad kreatívou a pokúsiť sa napríklad o virálny zásah amorovým šípom, priamo do srdca zákazníka. Kedy je Valentín? Sviatok všetkých zamilovaných je každoročne 14. februára.
  4. Veľkonočné sviatky Druhý kvartál roka štartuje veľkonočnými sviatkami. Hoci ide na prvý pohľad najmä o potravinársky a spotrebný tovar, potenciál je omnoho väčší. Tak napríklad rôzne eventy, gastro (reštauračné služby) alebo kvetinárstva a aranžérske služby. Pre lepší obraz, v USA dosahujú tržby v súvislosti s veľkonočnými nákupmi (potraviny, cukrovinky, oblečenie, darčeky, kvety) 18,2 bilióna amerických dolárov. A to rozhodne nie je málo. Kedy je Veľká noc? Veľkonočné sviatky začínajú Veľkonočným piatkom a končia Veľkonočným pondelkom, presný dátum sa každoročne mení (obvykle začiatkom apríla). V roku 2025 je Veľká Noc v trvaní od 18. apríla do 21. apríla.
  5. Športové témy – Majstrovstvá sveta v hokeji, MS vo futbale, olympijské hry a pod. Aj na týchto udalostiach môžete vyskladať veľmi pôsobivé produktové portfólio a zviesť sa tak na téme, ktorou obvykle žijú masy fanúšikov. Stačí nájsť ten správny tovar a osloviť cieľovú skupinu, ktorá si ho pravdepodobne vloží do košíka. Buď toho elektronického alebo reálneho. V maloobchode to môže byť každodenný spotrebný tovar s motívom športového eventu, výbava správneho fanúšika alebo special offer pre nadšencov konkrétneho športu. Kedy sú najväčšie športové udalosti? Kým Majstrovstvá sveta v hokeji každoročne na jar, futbaloví fanúšikovia si MS užijú len každé 4 roky, rovnako ako zimné/letné olympijské hry. Najbližšie MS v hokeji budú 9. – 25. mája 2025, MS vo futbale až v roku 2026. Zimné olympijské od 6. februára 2026 do 22. februára 2026 a letné olympijské od 14. júla 2028 do 30. júla 2028.
  6. Deň otcov, Deň matiek a Deň detí Každý má ten svoj. A takmer každý má vo zvyku niečo svojmu blízkemu v jeho sviatok darovať. Čokoládu, pohľadnicu, poukážku, šperk, hračku, zážitok… Špeciálne dni môžu s dostatočnou prípravou vygenerovať špeciálne zisky. Tak prečo to nevyužiť? Možno vás inšpirujú čísla z Veľkej Británie, kde v maloobchode v roku 2022 medziročne stúpli tržby v súvislosti s Dňom matiek o celých 54 % a návštevnosť webových stránok z predchádzajúceho dňa o 32 %. Rovnaký potenciál majú eventy zamerané na túto výnimočnú udalosť, ktorú môžete tematicky spojiť so svojim produktovým portfóliom alebo službami a nenásilnou formou osloviť nových zákazníkov. Kedy je Deň matiek, Deň otcov a Deň detí? Mamy oslavujú každoročne v druhú májovú nedeľu (najbližšie 11. 5. 2025), otcovia tretiu júnovú nedeľu (najbližšie 15. 6. 2025) a Deň detí pripadá vždy na 1. júna.
  7. Jarné a jesenné Dni Marianne
  8. Každá nákupná maniačka vie, že s padajúcim lístím padajú aj ceny vo viac ako 3100 obchodoch v Čechách aj na Slovensku. Ak ste ešte tento nákupný ošiaľ nezaznamenali, je rozhodne na čase pridať si tieto „malé Vianoce pre (nielen pre dámy)“ do kalendára na spustenie vhodných kampaní. Kým sa kedysi kupóny na zľavu objavovali len vo vybraných časopisoch Marianne, dnes si ich zákazníci pohodlne uplatňujú v modernej aplikácii. Medzi partnermi sú nielen vychytané módne značky, ale aj predajcovia nábytku, obľúbené kúpele či celé nákupné centrá, ako napr. Avion. Nákupné víkendy 2x do roka rozhodne stoja za zváženie ako príležitosť na spoluprácu.
  9. Kedy sú Dni Marianne?
  10. Vybraní partneri lákajú na zľavy svojho sortimentu obvykle vo vybraný jarný a jeden jesenný víkend.
  11. Halloween a Sviatok všetkých svätých
  12. Hoci je Halloween tradičným sviatkom spoza veľkej mláky, svoju cestu si vďaka silnému marketingu našiel aj u nás. Téma strašidiel má na jeseň jasný potenciál v gastre, eventoch, ale taktiež v odevnom segmente a dekoráciách. Floristi, aranžéri, kvetinárstva aj obchodné reťazce by okrem toho nemali zmeškať o niečo smutnejší, no taktiež významný Sviatok všetkých svätých a zásobiť sa dostatkom tovaru v dušičkovskej tematike.
  13. Kedy je Halloween a Sviatok všetkých svätých?
  14. Halloween sa oslavuje 31. októbra, Sviatok všetkých svätých následne 1. novembra a 2. november patrí Pamiatke zosnulých (ľudovo Dušičky).
  15. Black Friday
  16. Volajú ho nákupným sviatkom roka a prípravy na neho sú v plnom prúde v čase, keď si ľudia okolo užívajú letné horúčavy. Black Friday je aj na Slovensku čoraz populárnejší a v roku 2023 skočila jeho popularita v horizonte uplynulých päť rokov dokonca o 1900 %. Podľa štatistík nakúpi počas tohto ošiaľu priemerný Slovák 3 – 4 produkty, pričom shopping peak dosahuje maximum medzi 19. a 20. hodinou večer. V Luxxo sme Black Friday pomohli v čase najväčšej slávy zvládnuť aj Dedolesu. O tom, ako sme sprocesovali 52 tisíc objednávok v e-shope, nájdete viac info v case study.
  17. Kedy je Black Friday?
  18. Oficiálny dátum je posledný novembrový piatok. Viacerí predajcovia však určia dlhší termín (Black Friday víkend, Black Friday týždeň a podobne). V roku 2025 pripadá Black Friday na 28. 11.
  19. Cyber Monday
  20. Cyber Monday vznikol ako odpoveď online predaja na pôvodný Black Friday, kým bol ešte v plienkach a patril len do kamenných predajní. Dnes je však realita taká, že aj v e-commerce hrá Black Friday medzi zimnými nákupnými eventmi hlavnú rolu. Cyber Monday má však rozhodne potenciál. Napríklad pre zákazníkov, ktorí váhali, či počas Black Friday kúpiť alebo nekúpiť… A napokon zaváhali. Získate ich pre seba?
  21. Kedy je Cyber Monday?
  22. Cyber Monday nasleduje v prvý pondelok po Black Friday. Najbližší je teda 1. 12. 2025.
  23. Vianoce
  24. Hoci sa okolo nich točia posledné spomenuté nákupné príležitosti, Vianoce sú kapitola sama o sebe. A to naprieč celým spektrom maloobchodu. Potraviny, darčeky, služby, eventy, dokonca nielen v segmente B2B, ale aj B2C (darčeky pre obchodných partnerov, vianočné večierky a pod.), dekorácie… Vianoce sú jednoducho vrchol sezóny, ktorým žije drvivá väčšina predajní aj e-shopov už od prvej polovice jesene. A keďže spotrebiteľské povedomie smeruje k tendencii užiť si prípravu na vianočné sviatky bez stresu z príprav na poslednú chvíľu, vy musíte byť ešte rýchlejší a urobiť všetky kroky k tomu, aby ste nezlyhali. A nezabudnite na dôležitý bod – jasne a zreteľne informovať o tom, kedy viete zákazníkovi garantovať doručenie do Vianoc, aby ste eliminovali zbytočné vratky a negatívne recenzie. Nuž, nie nadarmo sa hovorí, že príprava na Vianoce začína v e-commerce s príchodom jari.
  25. Kedy sú vianočné sviatky?
  26. Vianoce oslavujeme 24. 12., 25. 12. a 26. 12.
  27. (Bod 12. Koncoročný/povianočný výpredaj bol odstránený, keďže sa jedná o opakujúcu sa časť už spomenutých Vianoc/Nového roka, a počet eventov má byť 11.)
  28. Tipy, ako vyžmýkať z nákupných eventov najvyššie konverzie
  29. Poznačené? Rok v retaile je naozaj pestrý a plný príležitostí, ktoré by ste si rozhodne nemali nechať uniknúť pomedzi prsty. Okrem toho, kedy vhodne a tematicky komunikovať výhodné ponuky na svojich zákazníkov, nezabudnite na kľúčové body, ako ich vyšperkovať pre ešte lepšie výsledky.
  30. Presvedčte sa, že váš online biznis stojí na vhodnom CMS.
  31. Urobte konkrétne kroky, ako zlepšiť CX – zákaznícku skúsenosť.
  32. Nepodceňujte dostatočnú prípravu.
  33. Myslite kreatívne.
  34. Nezaspite na vavrínoch a neustále inovujte.
  35. Buďte tam, kde sú vaši zákazníci (reklama vo vyhľadávači, sociálne siete, vlastná aplikácia).
  36. Stavte na omnichannel a prepojte kamenné predajne s online predajom.
  37. Automatizujte pomocou AI.
  38. Nepodceňujte dáta. Sledujte, optimalizujte a nakoniec vyhodnocujte.
  39. Stavte na spoľahlivú one–stop shop agentúru, ktorá dokáže boostnuť vaše výsledky raketovo nahor.
  40. Hlavné zmeny:
  41. Prečíslovanie bodov.
  42. Odstránenie duplicitného bodu (koncoročný výpredaj).
  43. Zjednotenie formátovania dátumov.
  44. Drobné štylistické úpravy pre plynulejší text.
  45. Použitie kurzívy pre anglické výrazy (napr. shopping peak, case study, one-stop shop, boostnuť) pre lepšie odlíšenie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *