Prečo vás online marketing mätie 1/3

Digitálny, online, internetový… je to jedno. Žartom to nazývam „mRaketing“, pretože prirodzene operujeme v pološere. A zatemňujeme. Alebo nás zatemňujú… hustou hmlou.

Samozrejme, nie je to klasický svet „pes je psovi vlkom“, kde sme všetci proti všetkým. Ale je tam dosť hmly, ktorú by som vám teraz rád trochu rozptýlil.

Po prvé, všetci sme zmätení. Všetci sa učíme. A všetci sme vždy ďaleko od cieľa. Pretože cieľ je nemožný. Nedosiahnuteľný. Nikto z nás nikdy nebude schopný bežať rýchlejšie, ako sa rúti pás zmien a inovácií vo svete digitálneho marketingu.

Je toho toľko. Toľko vecí sa deje naraz. Len blázon môže byť normálny.

Takže, čo som pochopil po asi 15 rokoch práce online.

Prvá vec je, že existujú trendy a inovácie, ale ľudská psychológia sa veľmi nemení. Sú veci, ktoré sú oveľa stabilnejšie ako iné. A áno, len ak sa ich budeme držať, môžeme zostať viac-menej normálni a nežiť v neustálej panike, strachu, naháňačke, strese a tak ďalej…

To znamená, že len ak sa držíme toho, čo je isté, cítime sa stabilní a máme kontrolu.

Páči sa mi myšlienka Jeffa Bezosa (a ten toho vie veľa)… parafrázujem, ale zhruba:

„Všetci sa ma pýtajú, čo sa zmení v nasledujúcich 10 rokoch, a nikto sa ma nepýta, čo zostane v nasledujúcich 10 rokoch rovnaké. Radšej by sme mali plánovať na základe vecí, o ktorých vieme, že sa nezmenia. Je pre mňa ťažké uveriť, že o 10 rokov budú ľudia chcieť pomalšiu službu a vyššie ceny. Takže to zostane smerodajné pre Amazon.“

Takto sa venujem aj ja marketingu. Keďže som unavený z naháňania sa za trendmi (čo samozrejme neznamená, že ich treba úplne ignorovať), držme sa vecí, ktoré sa (pravdepodobne) veľmi (alebo vôbec) nezmenia. Tam je zameranie. Ostatné je vítané, bonus, čerešnička na torte.

Ale zároveň to znamená, že ak neustále naháňame trendy, nakoniec nás všetky tie vlny prevalcujú a zostaneme bez ničoho.

A teraz, o tomto som vám už určite písal, takže sa nebudem opakovať, ale len aby som vám dal trochu kontextu…

Mnohí mi píšu, že sa chcú naučiť „digitál“ a podobne (aj to slovo je len trend/slang a čoskoro sa pravdepodobne definitívne spojí s marketingom… pretože v skutočnosti, aj keď nerobíte online biznis, ľudia o vás budú aj tak diskutovať online a zaradia vás do hodnotenia Google, či chcete alebo nie). Aj keď nerobíte marketing – marketing „robí vás“ a (ovplyvňuje) vás a vaše podnikanie.

Ale poďme od začiatku, čo bráni ľuďom učiť sa (poriadne)?

Práve to, že je VŠETKÉHO PRÍLIŠ VEĽA. Hluk je príliš hlasný. Čokoľvek vás zaujíma… budú vás naháňať rôzni guruovia, ktorí sa na to zameriavajú. Napríklad YouTube marketing.

Mňa YouTube platený marketing a video marketing vo všeobecnosti nezaujíma až tak veľmi (čo je trend v zmysle čoraz väčšieho prechodu na video formát obsahu, ktorý sa zjavne stane štandardným, ale určite úplne nevymaže text).

Už asi 2 roky ma naháňajú rôzni guruovia, ktorí PRISAHAJÚ, že YouTube marketing je SVÄTÝ GRÁL marketingu a kto nerobí YouTube, je BLÁZON. Samozrejme, že som minul peniaze na vzdelávanie, hovoril som s rôznymi ľuďmi, ktorí úspešne míňajú 50 000 dolárov denne na reklamy na YouTube, sám som testoval rôzne videá, mám dokonca rôznych spolupracovníkov, ktorí to robia úspešne atď.

Jeden guru mi „vyskočil z chladničky“, ten človek je blázon, tvrdohlavý ako mulica (čo je obdivuhodné), „frekvencia“ na reklamy… ak som jeho reklamy nevidel 200-krát, a zjavne sa mu stále oplatí inzerovať mi. Ak nič iné, tak aspoň aby mi to vryl do hlavy… že ON JE TEN MÁG v momente, keď konečne pochopím pravdu – bez YouTube nie som nič.

A ako sa hovorí, kde je dym, tam je oheň. Samozrejme, že „ten YouTube“ funguje. Ale nič nefunguje rovnako pre každého a pre každý produkt a pre každý spôsob. Je to o skúsenostiach, prepojeniach, kde môžete vidieť a predvídať, kedy, kde, čo, komu a akým spôsobom môže fungovať.

Navyše, o vašu pozornosť bude bojovať ďalších 10 platforiem, ktoré sú tiež „TO MIESTO“, kde „musíte“ byť.

Jedným z takýchto miest je napríklad TikTok. Musíte tam byť? Samozrejme, že nemusíte. Samozrejme, že NEmusíte. Ale je dobré tam byť? Možno áno, záleží na tom, čo robíte.

Chápem, že ľudia sú nadšení. Ale zobrazenia nie sú predaje. Kliky nie sú predaje. Lajky nie sú predaje. Engagement nie sú predaje. Odberatelia nie sú predaje.

Predaje… SÚ… predaje.

Prevádzka… JE… Prevádzka. A nič iné.

Či už prichádza odtiaľto, či už prichádza odtiaľto, či už prichádza takto zohriata, onak zohriata… áno, to všetko má vplyv a nie je to pre každého rovnaké, pretože ľudia predávajú rôzne produkty, rôznym ľuďom, rôznymi spôsobmi.

Je to to isté, ako keby ste predávali napríklad členstvo v posilňovni, alebo predávali klimatizácie pre nákupné centrá, alebo šejky na chudnutie, alebo máte sieť autoumyvární, alebo predávate seba a svoje copywritingové/marketingové služby… alebo ste elektrikár, inštalatér, zubár, právnik. Alebo učíte deti programovať.

Nie všetci potrebujú TikTok.

Nepotrebujete ho. Načo vám je. Niektorí áno, niektorí nie.

Potrebujete všetci e-mail?

Nepotrebujete ho. Niektorí áno, niektorí nie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *